ISRAEL og den
kristne
menighed.
Abraham var den første af de hebraiske
patriarker
og stamfader til de øvrige. Han er ikke alene stamfader til
jøderne
gennem Sara og til araberne gennem Hagar, men også en af Jesu
stamfædre.
Gud kaldte Abraham ud fra Ur i Kaldæa,
et hedensk
center i det sydlige Mesopotamien, det nuværende Irak. Guds pagt
med Abraham lovede ham et land, en efterslægt og Guds
særlige
velbehag. »Så vil jeg gøre dig til et stort folk, og
jeg vil velsigne dig og gøre dit navn stort, og vær en
velsignelse!
Jeg vil velsigne dem, der velsigner dig, og forbande dem, der forbander
dig; i dig skal alle jordens slægter velsignes!« 1 Mos.
12,2-3.
De kristne opfatter denne sidste sætning som en profeti om den
kommende
Messias; han skulle fødes ind i menneskeslægten og ville
ved
at ofre sig selv på Golgata blive en velsignelse for alle
folkeslag.
Fra beretningerne om Isak, Jakob og hans sønner husker vi, at
Jakobs
sønner blev stamfædre til Israels tolv stammer. En af
sønnerne
ved navn Josef, kom til Ægypten, og under den store
hungersnød
slog hele familien sig ned i Gosen i Ægypten.
I mange år levede israelitterne i
Ægypten,
hvor de blev slaver. Den tid kom, da Ægyptens konge befalede, at
alle hebraiske drengebørn skulle dræbes ved
fødslen.
"Således gik der lang tid hen, og imidlertid døde
Ægyptens
kongen. Men israelitterne stønnede og klagede under deres
trældom,
og deres skrig over trældommen nåede op til Gud." 2 Mos.
2,23-25.
Gud lod Moses, befrieren, fremstå, og dagen kom, da "Herren
frelste
... Israel af ægypternes hånd. ... Da så Israel den
stordåd,
Herren havde udført mod ægypterne; og folket frygtede
Herren,
og de troede på Herren og på hans tjener Moses." 2
Mos.14,30-31.
Hvornår udgangen af Ægypten fandt
sted, har
givet anledning til nogen debat. Det enkleste udgangspunkt er ordene
fra
Det gamle Testamente: "I det 480. år efter at israelitterne var
vandret
ud af Ægypten, i ziv måned, det er den anden måned, i
det fjerde år Salomo herskede i Israel, begyndte han at bygge
Herren
templet." 1 Kong. 6,1. "I dette vers falder det 480. år efter
udgangen
af Ægypten sammen med Salomos fjerde regeringsår. Denne
oplysning
er af stor betydning, for på denne kan man bygge den hebraiske
kronologi
ved at regne fra Salomo tilbage til Moses og endnu længere.
På
nøjagtigheden af dette årstal f. Kr., tidsfæstet som
Salomos fjerde regeringsår, afhænger nøjagtigheden
af
alle andre årstal, som er bygget herpå, f.eks. udgangen af
Ægypten." Salomos fjerde regeringsår var "967/66 f. Kr.,
dvs.
efter jødisk tidsregning begyndende efteråret 967 og
afsluttet
i efteråret 966. Tempelbyggeriet må således
være
påbegyndt i ziv måned (omtrent vor maj), foråret 966
f. Kr." liv måned i det første år, da israelitterne
drog ud af Ægypten, var således 479 tidligere end 966,
altså
1445 f. Kr." Med mægtig hånd førte Gud israelitterne
ud fra trældommen i Ægypten.
Nu begyndte ørkenvandringen, og dette
var andet
og mere end en betydningsløs afbrydelse i Guds gamle folks
historie.
Gennem disse 40 år blev både grundlæggende og
betydningsfulde
forordninger og ritualer til. Og det var Gud, der ledede dem i sin
evige
kærlighed.
Lovgivningen til Moses og til Israels folk kan
kaldes
den mest betydningsfulde begivenhed i historien før Golgata.
"Han
kundgør sit ord for Jakob, sine vedtægter og lovbud for
Israel.
Så gjorde han ikke mod andre folk, dem kundgør han ingen
lovbud."
Sl. 147,19-20. Gennem Israel gav Gud sin lov til hele verden, til alle
mennesker. Gud gav ikke sine bud for at hindre Israel i noget, som
ville
være til gavn og glæde for dem. Det oprindelige hebraiske
ord
for "lov" betyder egentlig "at undervise". Ligesom når en far
lærer
sin søn at gå, indebærer det tillige, at han
fortæller
ham, hvordan han skal undgå farer, og at han hjælper ham
til
at forstå sig selv i forholdet til andre. Kan vi forestille os
Israels
folk forsamlet ved Sinaj, medens Gud taler til dem? Kan vi forestille
os,
at Gud gjorde det, fordi han elskede sit folk Israel? Som profeten
Hoseas
udtrykker det: "Jeg fik Israel kær i hans ungdom, fra
Ægypten
kaldte jeg min søn." Hos. 11,1 Israelitterne havde levet i
trældom
igennem mange år og de var uden tvivl blevet påvirket af
deres
omgivelser og havde på mange måder glemt, hvad der var Guds
vilje. Nu er de på vej gennem ørkenen for at slå sig
ned i Det lovede Land. Gud gav dem i sin store kærlighed
vejledning
for, hvordan de skulle leve deres liv. I sin barmhjertighed befrier han
dem fra deres trældom i Ægypten og giver dem. De ti Bud i
stedet
som vejledning til den fuldkomne frihed, ved så at sige at
gøre
dem til trælle under Den levende Gud.
Abraham havde kendt Guds bud, for Gud sagde
til hans søn
Isak, at "Abraham adlød mine ord og holdt sig mine forskrifter
efterrettelig,
mine bud, anordninger og love." 1 Mos. 26,5. Guds lov, hans
kærlige
vejledning, havde været kendt, men her ved Sinaj kom Den store
Gud
selv ned og åbenbarede i torden og lynild sine retningslinjer for
sit folk. Hvordan reagerede folket? Forfatteren af Anden Mosebog skrev:
"Men da hele folket fornam tordenen, lynene og stødene i hornene
og så det rygende bjerg, forfærdedes folket og holdt sig
skælvende
i frastand; og de sagde til Moses: 'Tal du med os, så vil vi
lytte
til; men lad ikke Gud tale med os, at vi ikke skal dø!' Men
Moses
svarede folket: 'Frygt ikke, thi Gud er kommet for at prøve
eder,
og for at I kan lære at frygte for ham, så I ikke synder.'
Da holdt folket sig i frastand, medens Moses nærmede sig mulmet,
hvori Gud var." 2 Mos. 20,18-21. Denne begivenhed har givetvis gjort et
uudsletteligt indtryk på Israel. Den fik indflydelse på
alle
aspekter af deres liv, for i ørkenen gav Gud dem ikke blot De ti
Bud, men mange andre praktiske anvisninger, således at de fik en
detaljeret vejledning med hensyn til, hvad de skulle spise, hvordan de
skulle klæde sig, hvordan de skulle ordne deres
mellemværender,
og hvordan de skulle forholde sig i hverdagen. Guds bud blev givet som
et enkelt grundlag for livet i hverdagen. Gud selv, som deres
pålidelige
leder, udstak den bedste og sikreste kurs for dem. Moses modtog De ti
Bud
skrevet på to stentavler, og disse to tavler blev opbevaret i
arken
under alle folkets vandringer. Ved siden af arken i det allerhelligste
i helligdommen blev der anbragt en bog, som indeholdt alle de love, Gud
havde givet til sit folk, inklusive De ti Bud.
Den Gud, Israel tilbad, var den mægtige
Gud, der
havde ført dem sikkert ud fra Ægypten, ud fra
trældomslandet.
Han havde sat dem i stand til at gå gennem Det røde Hav.
"Han
trued Det røde Hav, og det tørrede ud, han førte
dem
gennem dybet som gennem en ørk; han fried dem af deres
avindsmænds
hånd og udløste dem fra fjendens hånd." Sl.
106,9-10.
Derfor siger Gud i det allerførste af De ti Bud: "Du må
ikke
have andre guder end mig." 2 Mos. 20,3. Da han er den eneste sande Gud,
har han alene ret til tilbedelse. Han skal gå forud for alle
andre.
Hvis Israels folk gjorde sig afhængige af andre end Gud, ville
det
medføre den største risiko. De skulle elske og stole
på
ham alene. Det var meningen, at det skulle være en hjertets
forbindelse.
"Og du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte af hele din
sjæl
og af hele din styrke. Disse bud, som jeg pålægger dig i
dag,
skal du tage dig til hjerte." 5 Mos. 6,5-6. I det første bud gav
Gud sig til kende som sit folks store Befrier og Lovgiver.
Det andet bud fokuserer på det
forkastelige ved
afguderi og materialisme. "Du må ikke gøre dig noget
udskåret
billede eller noget afbillede af det, som er oppe i himmelen eller nede
på jorden eller i vandet under jorden; du må ikke tilbede
eller
dyrke det, thi jeg Herren din Gud er en nidkær Gud, der indtil
tredje
og fjerde led straffer fædres brøde på børn
af
dem, som hader mig, men i tusind led viser miskundhed mod dem, der
elsker
mig og holder mine bud!" 2 Mos. 20,4-6. At dette bud ikke forbyder
billedhugger-
og malerkunst i religionen, synes indlysende, fordi kunstnere af mange
slags fremstillede skønne ting i forbindelse med indretningen af
helligdommen og templet på Guds befaling. Men de skulle ikke
bøje
sig for disse ting eller tilbede dem. I Esajas' Bog har følgende
passage henvisning til dette: "Med hvem vil I ligne Gud, hvad stiller I
op som hans lige? Et billed - det støber en mester, en guldsmed
lægger guld derpå, og sølvkæder støber
en anden. Den, som vil rejse en afgud, vælger sig træ, som
ej rådner; han søger sig en kyndig mester til at rejse et
billed, som står." Es. 40,18-20. Gud kan ikke repræsenteres
på denne jord i en form, som er uforanderlig. Hvorfor ikke? Fordi
verden forandrer sig og skikke og moder skifter. Hvordan
åbenbarer
Gud sig da? Gud har valgt at åbenbare sig gennem sit ord.
Denne åbenbaring gennem Ordet kan
forstås
på den måde, at han gennem profeterne fordum gav sine
budskaber
til Israel. Om Kristus siger evangelisten Johannes: "I begyndelsen var
Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. Dette var i begyndelsen
hos Gud. Alt er blevet til ved det, og uden det blev intet til af det,
som er. I det var liv, og livet var menneskenes lys." "Og Ordet blev
kød
og tog bolig iblandt os, og vi så hans herlighed, en herlighed,
som
den enbårne Søn har den fra Faderen, fuld af nåde og
sandhed." Joh. 1,1-4 og 14. Dette er at forstå som den
fuldstændige
og fuldkomne åbenbaring. Det er umuligt for mennesket at
stedfæste
Gud i symboler. Han har givet sig til kende i Kristus.
Når israelitterne tilbad afguder, lod
Gud straf
komme over dem, og deres handlinger ville berøre deres
efterkommere
på grund af følgerne af deres udskejelser. På samme
måde ville lydighed, sand kærlighed til Gud, bringe lykke
og
gøre det lettere for kommende generationer. I begge
tilfælde
må efterkommerne selv træffe deres beslutning, men
forældrenes
eksempel vil altid være af betydning. "Men i tusind led viser
(jeg)
miskundhed mod dem, der elsker mig og holder mine bud!" Det tredje bud:
"Du må ikke misbruge Herren din Guds navn, thi Herren lader ikke
den ustraffet, der misbruger hans navn!" Mos. 20,7 Der på Sinaj
fortalte
Gud sit folk, at de ikke skulle misbruge hans navn. De skulle tjene ham
i ånd og sandhed og undgå enhver skødesløs,
irrelevant
eller unødvendig brug af hans hellige navn. Og det er en
kendsgerning,
at ingen nogen sinde har været mere omhyggelige med at agte og
ære
Guds navn, end jøderne, som end ikke i dag vil udtale det. I
jødisk
tænkning taler det tredje bud "imod mened eller falsk
edsaflæggelse".
Guds navn krænkes ikke, når et vidne i retten
højtideligt
tager Gud til vidne på, at han taler sandhed, hvis han taler
sandhed.
David, konge og forfatter, skrev engang:
"Herre, hvo kan
gæste dit telt, hvo kan bo på dit hellige bjerg? Den, som
vandrer
fuldkomment og øver ret, taler sandhed af sit hjerte." Sl.
15,1-2.
Det fjerde bud: "Kom hviledagen i hu, så
du holder
den hellig! I seks dage skal du arbejde og gøre al din gerning,
men den syvende dag skal være hviledag for Herren din Gud; da
må
du intet arbejde udføre, hverken du selv, din søn eller
datter,
din træl eller trælkvinde, dit kvæg eller den
fremmede
inden dine porte. Thi i seks dage gjorde Herren himmelen, jorden og
havet
med alt, hvad der er i dem, og på den syvende dag hvilede han;
derfor
har Herren velsignet hviledagen og helliget den." 2 Mos. 20,8-11.
Da Moses og israelitterne var gået
gennem Det røde
Hav, sang de: "Hvo er som du blandt guder, Herre, hvo er som du, herlig
i hellighed, frygtelig i stordåd, underfuld i dine gerninger!" 2
Mos. 15,11. Israelitterne fortsatte deres vandring og kom til Sins
ørken
mellem Elim og Sinaj. Her udførte Gud det mirakel at give folket
manna. De fik, hvad de havde brug for fra dag til dag seks dage om
ugen,
men på den sjette dag fik de den dobbelte mængde, så
de også havde mad til sabbatten. Og det
bemærkelsesværdige
er, at mannaen på de andre dage ikke kunne holde sig til
næste
dag, men fra den sjette dag til sabbatten, fik Gud mannaen til at holde
sig. I dette interessante kapitel i Anden Mosebog fortælles, at
da
nogle af dem gik ud for at samle manna den syvende dag, sagde Herren
til
Moses: "Hvor længe vil I vægre eder ved at holde mine bud
og
love? Betænk dog, at Herren har givet eder sabbatten!" 2 Mos.
16,28-29.
Gud havde givet dem sabbatten. Når vi læser sabbatsbudet,
ser
vi, at Gud bruger ordene kom i hu, hvilket betyder, at de har kendt
Guds
lov før Sinaj, som vi netop har læst. Men i sin
kærlighed
til folket gav Gud dem nu De ti Bud skriftligt, for at de på den
måde kunne mindes Guds vilje og kærlige omsorg.
Sabbattens betydning for jøderne er
velkendt for
alle, som kender den mindste smule til Israels historie. Ned gennem
århundrederne
var helligholdelse af sabbatten ikke blot en skik for jøderne,
men
den var så at sige deres identitet. Det var en trosprøve
for
dem. Det var endog et tegn mellem Gud og Israels børn, som det
fremgår
af disse ord fra Anden Mosebog: "Israelitterne skal holde sabbatten fra
slægt til slægt som en evig gyldig pagt. Den skal
være
et tegn til alle tider mellem mig og israelitterne. Thi i seks dage
gjorde
Herren Himmelen og jorden, men på den syvende dag hvilede han og
vederkvægede sig." I Femte Mosebog, hvor De ti Bud ligeledes er
gengivet,
siges om sabbatten: "om i hu, at du selv var træl i
Ægypten,
og at Herren din Gud førte dig ud derfra med stærk
hånd
og udstrakt arm; det er derfor Herren din Gud har pålagt dig at
fejre
hviledagen!" Det interessante er, at vi her får det fulde billede
af, hvorfor Israel helligholdt sabbatten. De gjorde det for at
ære
Gud som Skaber og Genløser. Hver sabbatshvile var en
påmindelse
til jøderne om, at Gud havde sat dem i frihed.
Efter at have anført versene i Anden
Mosebog 20,8-11,
siger ærkebiskop Stuart Blanch i sin velkendte bog om De ti Bud
disse
bemærkelsesværdige ord, som er nyttige for os alle: "Af
alle
budene er dette måske det, vi har allermest brug for at
høre
i vor travle rastløse tilværelse. 'Rastløs' fordi
det
er dette ord, der bedst beskriver den slags tilværelse, vi har
skabt
for os selv i det tyvende århundrede rastløs i sindet,
rastløs
på legemet, rastløs i ånden, bange for at være
stille. Dette kan forekomme en mærkelig vurdering for de af os,
der
er blevet opdraget til at tænke på budene som noget
negativt
og som næsten glemmer, at de første fem bud, selvom de er
formuleret negativt, er positive i indholdet. Dette er et af dem. Det
er
en befaling om at hvile, og i Guds øjne er vi
lovovertrædere,
hvis vi overtræder dette bud, i lige så høj grad som
hvis vi overtræder budene om ikke at ihjelslå,
stjæle,
bedrive hor eller begære andre menneskers ejendom."
*** Det femte bud: "Ær din fader og din
moder, for
at du kan få et langt liv i det land, Herren din Gud vil give
dig!"
2 Mos, 20,12. Ærefrygt i denne betydning bringer glæde og
skaber
den rette ånd. Forældrene står i deres børns
øjne
som Guds repræsentanter, og det er logisk, at de må
ære
deres forældre. Budet kan også fortolkes derhen, at det
lærer
ærefrygt og lydighed mod vore overordnede.
*** Det sjette bud: "Du må ikke
slå ihjel."
2 Mos. 20,13. "Enhver retmæssig forståelse af vort forhold
til vor næste indebærer, at vi må respektere og
ære
hans liv. ... Jesus udvidede dette bud til også at omfatte vrede
og foragt."
*** Det syvende bud: »Du må ikke
bedrive hor."
2 Mos. 20,14. "Dette forbud gælder ikke alene utugt, men
skørlevned
og urenhed af enhver art, i handling, ord og tanke. ...
Ægteskabet
gør mand og hustru til 'et kød'. At være utro mod
denne
hellige forbindelse eller at lede andre til at gøre dette er at
lade hånt om det, der er helligt, og det er samtidig ensbetydende
med at begå en forbrydelse."
*** Det ottende bud: "Du må ikke
stjæle."
2 Mos. 20,15. Dette bud forbyder enhver handling, hvorved vi, direkte
eller
indirekte, på uærlig vis tilvender os andres gods eller
ejendele.
Hvad man end tilbageholder fra en anden, som retmæssigt
tilhører
ham, eller hvad man tilvender sig til eget brug af andres ejendom -
dette
er tyveri.
*** Det niende bud: "Du må ikke sige
falsk vidnesbyrd
mod din næste." " Mos. 20,16 Dette Dekalogens forbud
overtrædes
hyppigt ved, at man taler ondt om en anden, hvorved hans karakter
tilsmudses,
hans motiver forvrænges og hans omdømme nedvurderes. Dette
bud kan også overtrædes af dem, der forbliver tavse,
når
de hører et uskyldigt menneske uretmæssigt bagtalt. Det
kan
overtrædes ved et skuldertræk eller ved at hæve
øjenbrynene.
Hvem der end på nogen som helst måde piller ved den
nøjagtige
sandhed, for at vinde personlig fordel eller med en hvilken som helst
anden
hensigt, gør sig skyldig i at 'sige falsk vidnesbyrd'.
*** Det tiende bud: "Du må ikke
begære din
næstes hus! Du må ikke begære din næstes
hustru,
hans træl eller trælkvinde, hans okse eller æsel
eller
noget, der hører din næste til!" 2 Mos. 20,17. "Det tiende
bud går i virkeligheden helt ned til rødderne af de andre
ni. Det repræsenterer et klart fremskridt sammenlignet med enhver
anden moralkodeks fra den tid. De fleste forskrifter gik ikke
længere
end til handlingen, og nogle få medregnede talen, men ingen gav
sig
af med at styre tankerne. ... Det fastslår det princip, at selv
vore
hjerters tanker er undergivet Guds lov, at vi er ansvarlige for dem
såvel
som for vore handlinger."
Disse evige bud blev givet ikke alene til
jødefolket,
men til alle mennesker. På den dag og ned gennem hele Israels
historie
var det Guds hensigt, at det skulle være en lykke for dem at leve
i overensstemmelse med hans vilje. "Gid de alle dage må have et
sådant
hjerte, at de frygter mig og holder alle mine bud, for at de må
gå
dem og deres børn vel evindelig." "Og du skal elske Herren din
Gud
af hele dit hjerte, af hele din sjæl og af hele din styrke. Disse
bud, som jeg pålægger dig i dag, skal du tage dig til
hjerte."
5 Mos. 5,29 og 6,5-6. Den 119. Salme er fyldt med udtryk for, hvordan
salmisten
glæder sig over Guds lov: "Jeg gemmer dit ord i mit hjerte for
ikke
at synde imod dig.« »Jeg glæder mig over dine
vidnesbyrds
vej, som var det al verdens rigdom." "Før mig ad dine buds sti,
thi jeg har lyst til dem." Sl. 119,11 og 14 samt 35. På Sinaj gav
Gud gennem sin tjener Moses Israel disse ti bud. Han gav dem også
mønsteret for tabernaklet og befalinger om tjenesten i dette,
detaljerede
anvisninger for præsteskabet og offersystemet. Ja, i sin
kærlighed
og barmhjertighed gav han dem også sundhedslove og mange andre
praktiske
retningslinjer, som kunne være dem til gavn i det daglige liv.
Efter at budene var givet på Sinaj,
skete der noget
stort og højtideligt. Begivenheden er gengivet som
følger:
"Tidligt næste morgen rejste han (Moses) ved foden af bjerget et
alter og tolv stenstøtter svarende til Israels tolv stammer.
Derefter
sendte han de unge mænd blandt israelitterne hen for at bringe
brændofre
og slagte unge tyre som takofre til Herren. Og Moses tog den ene
halvdel
af blodet og gød det i offerskålene, men den anden halvdel
sprængte han på alteret. Så tog han pagtsbogen og
læste
den op i folkets påhør, og de sagde: 'Vi vil gøre
alt,
hvad Herren har talet, og lyde ham!' Derpå tog Moses blodet og
sprængte
det på folket, idet han sagde: 'Se, dette er pagtens blod, den
pagt,
Herren har sluttet med eder på grundlag af alle disse ord." 2
Mos.
24,4-8. Hvor stort og betydningsfuldt var ikke dette! Her overgiver
Israels
folk sig til Gud. "Der blev folket sat til side og indviet til Gud. Der
blev bragt Herren et offer. Noget af offerblodet blev stænket
på
alteret. Dette tilkendegav, at folket havde helliget sig - på
legeme,
sjæl og ånd - til Gud. Noget af blodet blev stænket
på
folket. Dette tilkendegav, at Gud i sin nåde gennem Kristi
udgydte
blod antog sig dem som sin dyrebare ejendom. Således indgik
israelitterne
en højtidelig pagt med Gud."
Under Moses' ledelse levede israelitterne
fyrre år
i ørkenen på deres vej til Det lovede Land. Det var den
trofaste
Josua, der fik det privilegium at føre folket ind i landet,
»der
flød med mælk og honning«.
I Hebræerbrevet påpeges, at
ligesom "hebræerne
kom til kort i at drage ind i Det lovede Land og hvile fra deres
vandring
på grund af deres vantro, således vil også de, der i
dag forbliver i vantro, komme til kort i at indgå til Guds lovede
hvile." Efter erobringen af landet fulgte dommernes tid - en periode,
om
hvilken Skriften siger: "I de dage var der ingen konge i Israel; enhver
gjorde, hvad han fandt for godt." Dom 17,6. Dommernes tid er dog kun en
del af den periode, der dækkes af Dommernes Bog og betegnes som
mørk
og dyster. Det er også en tid, hvor vi ser Guds trofasthed, en
tid
hvor vi ser Guds overstrømmende nåde i
årvågenhed,
omsorg og genoprettelse. Forud for Det forenede Kongerige var Samuel
den
åndelige leder, der kaldte folket til omvendelse og
vækkelse.
Denne profet oprettede også skoler for unge mænd, de
såkaldte
profetskoler.
Israel forlangte en konge, og de fik en konge.
Den første
konge var Saul, der regerede fra 1050-1010 f. Kr. Efter ham kom den
konge,
der aldrig skulle glemmes, nemlig David (1010-970). "Han kan meget vel
have været den stærkeste regent i sin samtid. I hans
regeringstid
var de minoiske, hittitiske, gammel babyloniske og ægyptiske
magter
alle uden betydning eller fuldstændig ødelagt." David var
Israels største konge, og Jerusalem blev kendt som Davids by. Vi
må ikke glemme, at Kristus blev født i Davids slægt.
"På hin dag rejser jeg Davids faldne hytte; jeg tætter dens
revner, opfører, hvad der sank i grus, og bygger den som i gamle
dage." Am. 9,11.
David var en mand, der, som en forfatter
udtrykker det,
"stod på lerfødder, og han brød mange af Guds bud.
... Skønt David syndede, brød han sammen i anger,
når
han blev konfronteret med sine vejes vildfarelse." Fra hans bøn
om tilgivelse læser vi: "Gud, vær mig nådig efter din
miskundhed, udslet mine overtrædelser efter din store
barmhjertighed,
tv æt mig fuldkommen ren for min skyld og rens mig for min synd!"
"Skab mig, o Gud, et rent hjerte, given ny, en stadig ånd i mit
indre."
"Glæd mig igen med din frelse, giv mig til støtte en
villig
ånd!" Sl. 51,3-4 og 12 samt 14. Davids søn Salomo regerede
fra 970-930 f. Kr. Han var den store bygmester, og i det 480. år
efter udgangen af Ægypten "begyndte han at bygge Herrens tempel."
1 Kong. 6,1. I 120 år udgjorde Israel, hvad der
sædvanligvis
betegnes som "det forenede kongerige, fordi disse mænd regerede
over
hele Israel. Det efterfulgtes af det delte riges periode, hvor der var
to riger, Israel og Juda."
I de følgende ca. 200 år var
folket delt
i nordriget Israel, »hvor de ti stammer levede og havde tyve
regenter
(931-723 f. Kr.), og sydriget Juda, ligeledes med tyve regenter
(931-586
f. Kr.). For at have en generel oversigt over regenterne i det delte
rige
gengives følgende skema efter dr. E. R. Thiele, der gennem en
årrække
var professor ved Andrews University, Michigan. Hans kronologi regnes
for
et af de fineste studier, der nogen sinde er foretaget over dette emne.
Rehabeam 930-913
Abija 913-910
Asa 910-869
Josafat, med-regent 872-869
Josafat, enehersker 872-848
Joram, med-regent 853-841
Ahazja 841
Atalja 841-835
Joas 835-796
Amazja 796-767
Azarja, delvis samtidig med
Amazja 792-767
Azariah, enehersker 792-740
Jotam, med-regent 750-740
Jotam, officiel regering 750-735
Jotam, total regeringstid 750-732
Akaz, delvis samtidig med Jotam 735-732
Ahaz, officiel regering 732-715
Ezekias 715-686
Manasse, med-regent 697-686
Manasse, total regeringstid 697-642
Amon 642-640
Josias 640-609
Joahaz 609
Jojakim 609-598
Jojakin 598-597
Zedekias 597-586
Israel
Jeroboam I 930-909
Nadab 909-908
Ba'asja 908-886
Ela 886-885
Zimri 885
Tibni 885-880
Omri 885-874
Akab 874-853
Ahazja 853-852
Joram 852-841
Jehu 841-814
Joahaz 814-798
Joas 798-782
Jeroboam II, med-regent 793-782
Jeroboam II, total regeringstid 793-753
Zekarja 753
Sjallum 752
Menahem 752-742
Peka 752-732
Pekaja 742-740
Hosea 732-723
Nordriget mødte sit endeligt ved en
invasion af
assyrerne. Guds profeter (Obadias, Joel, Jonas, Amos, Hoseas, Mika,
Esajas,
Nahum og Zefanias) havde advaret Israels konger og folk gennem 200
år,
men Israel fortsatte i afguderi og andre synder. Da de ikke ville
høre,
lod Gud hovedstaden Samaria falde i as syrernes hænder. De ti
stammer
blev bortført som fanger af assyrerne.
Sydriget Juda tog ikke ved lære af
Nordrigets historie.
På trods af advarsler og opmuntrende begivenheder, som f.eks.
Josias'
reformation (622 f. Kr.), brugte Gud Nebukadnezar til at belejre
Jerusalem.
Davids by kunne ikke gøre andet end at overgive sig, og kongen
og
de fornemste af indbyggerne blev bortført i fangenskab. Atten
måneder
efter, i 586, ødelagde den babyloniske konge både
Jerusalem
og templet. Judas indbyggere kom nu til at tilbringe 70 år i
Babylon.
Habakkuk, Ezekiel, Jeremias og Daniel profeterede i den periode. I
fangenskabet
havde jøderne mulighed for at bevare deres nationale og
religiøse
identitet.
"Hinsides stormen var løftet. ... Han
(Gud) ville
frelse en rest og oprejse en Messias. Juda havde svigtet. Gud ville
ikke
svigte. Ud af fortvivlelsens aske kaldte Ezekiel og Jeremias
håbet
til live på ny. Landet var ødelagt; kongerne var
stødt
fra tronen, men Guds profeter var der stadig. Hans nådepagt og
frelsesløfte
var ikke tilbagekaldt. Men for de fleste af folket så det ud, som
om Gud havde svigtet og at alt var tabt. Davids trone var omstyrtet, og
templet var ikke mere. Dette var fødselsveer for en
større
åbenbaring af Guds indgriben og dens betydning i historien. Et
historisk
rige var forbi, men et større rige tonede frem i horisonten.
Kongerne
var ikke Guds værdige tjenere, men Jahve ville oprejse sig en
tjener,
Messias." Gud lovede en strålende fremtid. Det eneste
spørgsmål,
der stod tilbage, var: "Ville Guds udvalgte forene sig i en levende tro
på ham?"
Vi burde studere de bibelske profetier
omhyggeligt. Det
er opmuntrende at lytte til Amos' ord: "Den Herre Herren gør
intet
uden at have åbenbaret sin hemmelighed for sine tjenere,
profeterne."
Am. 3,7. Mange begivenheder i denne verdens historie var forudsagt af
profeterne.
Gud havde åbenbaret fremtiden for dem. Men der er stadig bibelske
profetier, som endnu ikke er opfyldt. Der er stadig løfter fra
Gud,
som kan blive vore, hvis vi blot vil tage dem til os.
Jesus lovede, at han ville sende
Helligånden. Han
er her nu. Med hvilken hensigt? for at vejlede os til hele sandheden,
for
at vise os, hvad der skal ske i fremtiden. Helligånden er her nu,
for at vejlede alle, som søger og længes efter den, til
hele
sandheden. Jesus erklærede selv, at "Jeg er vejen og sandheden og
livet; ingen kommer til faderen uden ved mig." Joh. 14,6. Og Jesus
sagde
om Helligånden: "Det, der kommer, skal han forkynde jer." Joh.
16,13.
Hvordan kan vi forstå profetierne? Apostlen Peter giver os dette
råd: "Dette skal I først og fremmest vide, at ingen
profeti
i skriften lader sig tyde egenmægtigt." 2 Pet. 1,20 Vi er
advaret!
Riv ikke profetien, Guds ord, ud af sin sammenhæng. Lad Skrift
forklare
Skrift, lad profeti forklare profeti. Lad Guds ord, profetierne,
være
en del af det samlede billede. Ellers vil vi fare vild.
Resultatet vil blive en masse
misforståelser. Konklusionerne
vil blive fejlagtige. Og det er muligt at blive ført ad et
fuldstændig
forkert spor.
Når vi studerer profetierne, må
det ske med
den største omhu. Sommetider forudsiges to fremtidige
begivenheder
umiddelbart efter hinanden, men der kan gå lang tid, endog flere
hundrede år, mellem de to profetiers opfyldelse. Profeten selv
var
muligvis ikke klar over den store afstand i tid, der kunne gå.
Lad
os tage et eksempel fra Esajas' Bog 9,6-8, hvor der siges: "Et barn er
født os, en søn er os givet, på hans skulder skal
herredømmet
hvile: og hans navn skal være: Underfuld-Rådgiver,
Vældig-Gud,
Evigheds-fader, fredsfyrste. Stort bliver herredømmet,
endeløsfreden
over Davids trone og over hans rige, at det må grundes og
fæstnes
ved ret og retfærd fra nu og til evig tid. Hærskarers
Herres
nidkærhed gør det. Et ord sender Herren mod Jakob, i
Israel
slår det ned." I disse få vers skriver profeten
tilsyneladende
om Kristi første komme: "Et barn er født os!" Og han
fortsætter
med at beskrive Kristus som frelser og kommende Konge, der skal herske
over Himmel og Jord. "Stort bliver herredømmet,
endeløsfreden
over Davids trone." David var et forbillede på Kristus, og det er
gennem Kristus, at Davids trone vil blive grundfæstet for evigt.
Så går profeten over til at beskrive problemerne i den
umiddelbare
situation. Idet vi betragter denne profeti, ser vi, hvor omhyggelige vi
må være, hvis vi ikke skal misforstå profetien. Det
gjorde
jøderne ofte, og derfor var det intet under, at så mange
af
dem ikke tog imod Kristus, da han kom. De tænkte, at hvis Jesus
var
Messias, ville han være konge over folket, Davids umiddelbare
efterfølger,
og skride til handling, overvinde romerne og føre
jødefolket
til hidtil uset storhed og ære.
Vi husker, at englene havde "forkyndt
Frelserens fødsel
som et glædesbudskab til alle mennesker. Gud søgte at
rette
på den snæversynede, jødiske opfattelse af Messias'
gerning. Gud ville, at mennesker ikke blot skulle betragte ham som
Israels
befrier, men som verdens Frelser. Men der skulle gå mange
år,
før selv Jesu moder kunne forstå hans opgave."
De meget kendte ord af profeten Esajas:
"Derfor vil Herren
selv give eder et tegn: se, jomfruen bliver frugtsommelig og
føder
en søn, og hun kalder ham Immanuel" Es. 7,14. har været
diskuteret
mange gange. Der er ingen tvivl om, at forudsigelsen her havde en
øjeblikkelig
betydning inden for de historiske omstændigheders ramme.
Mattæus'
henvisning til denne forudsigelse gør det ligeledes sikkert, at
denne forudsigelse også peger fremad til Messias. Matt 1,22-23.
Mange af Det gamle Testamentes profetier har
en dobbelt
betydning, nemlig den umiddelbare fremtid og den mere fjerne fremtid.
Dette
må vi hele tiden huske, når vi studerer profetierne.
Når
vi ser ind i profetierne om Israel, Guds udvalgte folk, må vi
have
dette klart i tanke, for ikke at drage fejlagtige konklusioner. Guds
ord
skal undersøges som en helhed. Hver profeti er en del af Guds
fuldstændige
plan og hensigt i sin barmhjertige handlemåde med folkeslagene og
med os.
Inden vi forlader dette vigtige
spørgsmål,
vil vi blot se på det, der kaldes betingede profetier. Guds plan
om at frelse menneskene vil lykkes, selvom enkeltpersoner, grupper
eller
folkeslag svigter. Planen selv vil aldrig forandres, for Gud forandrer
sig ikke. "Men måden, hvorpå planen føres ud i
livet,
kan forandres, fordi mennesket kan forandre sig. Den vankelmodige
menneskelige
vilje er den svage, ustabile faktor i den betingede profeti."
Både
profeterne og Jesus selv gør det klart og tydeligt, og historien
som sådan har vist, at Gud kan forkaste personer eller endog hele
folkeslag "til fordel for andre, hvis de først kaldede
vedblivende
nægtede at samarbejde med ham". Nogle få vers fra Skriften
hjælper os til at forstå dette mere fuldstændigt. Lad
os gå til profeten Jeremias, der gennem Herren modtog dette
budskab:
"Snart truer jeg et folk og et rige med at rykke det op, nedbryde og
ødelægge
det; men når det folk, jeg har truet, omvender sig fra sin
ondskab,
angrer jeg det onde, jeg tænkte at gøre. Og snart lover
jeg
et folk og et rige at opbygge og plante det; men gør det
så,
hvad der er ondt i mine øjne, idet det ikke hører min
røst,
angrer jeg det gode, jeg havde lovet at gøre det." Gud tvinger
ikke
menneskets vilje, men han beder om menneskets samarbejde. Vi kan da
konkludere,
at "Guds løfter er givet på betingelse af menneskets
samarbejde
og lydighed." "Guds løfter og Guds trusler er på samme
måde
betingede."
Gud ville med glæde have opfyldt Det
gamle Testamentes
profetier vedrørende Israels fremtid. De vil afgjort have
været
en historisk realitet, hvis folket, nationen, havde været lydig
imod
Gud. Han havde planlagt en vidunderlig fremtid for folket efter
fangenskabet.
Men folket svigtede.
Det er sandt, at det bogstavelige Israel
svigtede i det
at gøre sin ophøjede bestemmelse til virkelighed, men
alligevel
bragte det sit bidrag til at berede verden for Messias' første
komme.
Vi må aldrig glemme, at Jesus var jøde, og at den kristne
kirkes pionerer alle var jøder. Den kristne menighed, som bleven
realitet, voksede ud af jødedommen, og medlemmerne var
"levningen",
dvs. kristne jøder og omvendte hedninger. Bygget på
Kristus
var den kristne menighed Guds Israel, hvem evangeliets forkyndelse og
vidnesbyrdet
til hele verden var betroet. Paulus sagde til Efeserne: "Kom i hu, at I
på den tid var uden forbindelse med Kristus, udelukkede fra
borgerret
i Israel og fremmede for forjættelsens pagter, uden håb og
uden Gud i verden. Nu derimod, da I er i Kristus Jesus, er I, som
engang
var langt borte, kommet nær på grund af Kristi blod. Thi
han
er vor fred, han, som gjorde begge parter til et og nedrev det
gærde,
som skiller, nemlig fjendskabet." Ef. 2,12-14 Også i dag burde
der
være en voksende forståelse blandt kristne og jøder
for en forening i Kristus. Lyt til apostlen, idet han fortæller
om
sin kærlighed til sit folk, jøderne: "Brødre! Jeg
ønsker
af hjertet og beder til Gud for dem at de må blive frelst." Rom
10,1.
Denne fil fortsætter >>>>
>>>>
Se mere om dette emne og mange, mange andre
meget interessante
kristne emner. Også emner du normalt ikke hører om på
www.bibel-skolen.dk
|