Ånden frigør!

Da Helligånden på pinsedagen fyldte disciplene, begyndte et vidunderligt befrielsesværk. Ånden opvækker slumrende kræfter. Anderi fornyer både legeme og sjæl. Alle, som helliger både legeme, sjæl og ånd til Gud, vil stadig tage imod fysisk og åndelig kraft som en ny gave. Himmelens uudtømmelige hjælpekilder står til deres rådighed. Kristus giver dem ånd af sin ånd og liv af sit eget liv.

Guds nåde giver dem vækst og forøger deres evner. Hele den guddommelige naturs fylde kommer dem til hjælp.

"Når de arbejder sammen med Kristus, er de fuldkomne i ham, og i deres menneskelige svaghed kan de udføre den Almægtiges gerninger".

Når Ånden får lov til at lede mennesket, kommer hele dets væsen under en og samme ledelse. Det var netop dertil, at mennesket blev skabt i begyndelsen. Al strid ophører, alt virker i overensstemmelse med Skaberens oprindelige plan. Sjælens fred, kærlighedens fornyende kraft skænker legemet sundhed. Nervespænding, ophidselse og selvophøjelse ødelægger mennesket. Men Åndens liv bringer hvile, frihed og sindsligevægt. I en sådan jordbund begynder menneskets evner at udvikle sig hurtigt. Alle dets planer har nu mulighed for at kunne udvikles i højeste mål.

Ånden udvikles. Fantasien renses. Viljen styrkes. Menneskets evner fornyes, selv om de er blevet beskadiget af synden. Dårlige egenskaber forsvinder ved Åndens hjælp. Selv det mest viljestærke menneske må ydmyge sig under Åndens ledelse, og dette skaber en ny karakter i det.

Bibelen åbnes. Bibelen er blevet til ved Åndens inspiration. Derfor er Ånden også dens fortolker. Ånden oplyser hjertets øjne. (Ef. 1,8).  "Guds Helligånd lærer dig på en time mere, end du kan lære af alle verdens store mænd." Ved en åndelig erfaring åbner Bibelen sig på en ny måde. Bibelen bliver en levende bog, en kær bog. Ånden leder til Bibelen, og Bibelen fører os endnu dybere ind i Åndens verden.

Ånden uddyber bedelivet

"Hvad vi rettelig bør bede om, forstår vi ikke, men Ånden selv går i forbøn for os med uudsigelige sukke." Rom. 8,26. Virkelig bøn fødes under Åndens påvirkning. Dyb længsel. efter Gud, byrde for menneskers frelse, ønsket om at forherlige Jesus i vore liv er Åndens værk. Vi er elever i dens bedeskole. Åndens liv leder til, at vi fortsat forener vore hjerter med Gud. Ånden minder os om, hvad vi bør bede om, og Gud besvarer bønnerne.

Bøn er sjælens kraft. Den er nøglen til Åndens kraft og nåde. Ånden leder os til at forstå troens bøn. Gud har givet os en mængde løfter, som han vil opfylde, når vi henviser til dem i tro. Det indre liv støtter sig til Guds ord, og hjertets tro åbner døren for velsignelser, som man aldrig før har erfaret eller vidst om.

Ånden opfylder loven

For at lovens krav skulle opfyldes i os, som ikke vandrer efter kødet, men efter Ånden." Rom. 8,4.

Loven grunder sig på kærlighed. Bag hvert af Guds bud findes der vigtige, åndelige grundsætninger. Lovens retfærdighed er renhedens, kærlighedens, ærens, skabelseskraftens, livets, hellighedens, ydelsens og uselviskhedens verden, hvorfra loven er udgået.

Det er kun Ånden, der kan skabe et hjerte, hvor denne renhedens og hellighedens verden kan forblive. Ånden leder til lovens opfyldelse i det indre. Et menneske, som lever i Ånden, bortfejer den urene tanke, og således overvindes synden i dens begyndelse. Ånden skaber den renhed, som opfylder loven.

Det er ikke en tung pligt at opfylde loven således, det er kærlighedens glade og frie opfyldelse af Guds bud. Under Åndens ledelse kommer mennesket ind i denne vidunderlige kærlighed til Guds lov, hvilket på en særlig måde afspejles i den lig. salme.

E. G. White beskriver virkningerne af Åndens liv på følgende måde: "Når du tager imod Kristi And, den uselviske tjenestes And, kærlighedens And, vokser du og bærer frugt. Åndens skønhed åbenbares i din karakter. Din tro forøges, din overbevisning bliver dybere, din kærlighed bliver mere fuldkommen. Du genspejler Kristus mere og mere i alt, hvad der er rent, ædelt og uselvisk."

De frugter, som Gud forventede at finde hos sit folk, var karakterens renhed, livets hellighed, barmhjertighed, kærlighed og medfølelse. Med disse frugter skulle de vise, at ,Herrens lov er fuldkommen, kvæger sjælen". "Helligånden var den dyrebareste gave, som Jesus kunne bede sin Fader om til sit folks opløftelse. Ånden skulle gives som en fornyende kraft, og uden den ville Kristi offer ikke have været til nogen nytte for hans folk. Ondskabens magt var blevet styrket gennem århundreder, og det var forbavsende, at menneskene havde underkastet sig dette sataniske fangenskab. Synden kunne kun overvindes ved guddommens tredje persons mægtige kraft, og denne ville ikke komme med begrænset kraft, men i hele den guddommelige krafts fylde."

,"Det er ånden, som fortsætter det værk, som verdens genløser har begyndt. Det er ved Ånden, at hjertet bliver rent. Ved Ånden bliver den troende delagtig i den guddommelige natur. Kristus har givet sin And som den guddommelige kraft til at overvinde alle nedarvede og tilegnede tilbøjeligheder til det onde og for at give sin menighed sin egen karakters stempel."

Længes du efter kristuslivet? Ønsker du at blive fyldt med kærlighed? Ønsker du, at hele din personlighed skal blive frigjort? Er det dit højeste ønske at komme ind i Bibelens og bønnens verden? Vil du gerne overvinde alle dine nedarvede og tilegnede dårlige tilbøjeligheder? Kære ven, Herren tilbyder dig alt dette i åndens gave. Helligånden venter på, at vi skal begære denne gave og tage imod den.

Når den lovede velsignelse modtages i tro, fører den alle andre velsignelser med sig. Ønsker du ikke at gøre det til den vigtigste opgave i dit liv at søge Åndens liv og fylde?